جمعه 10 فروردين 1403 هجری شمسی و March 29 سال 2024 میلادی

ثبت شده در تاریخ: 1396/11/21

عزم راسخ شورا برای افزایش درآمدهای شهرداری

تحلیل جلسه چهل و چهارم شورای شهر تهران

🔴اعضای شورای شهر پنجم ،وکیل مدافعان شهرداری یا شهروندان

 🔴وقتی اعضا به دنبال افزایش عوارض هستند.

🔴تامین هزینه های شهر از جیب شهروندان

🔴اعضای شورا به سمت مردم غش کردند یا شهردار

🔴هزینه های زندگی در پایتخت گران می شود

🔴وقتی اعضای شورا در تعیین عوارض طبفات فرودست را فراموش می کنند /لزوم تفاوت عوارض در مناطق میانی و جنوبی

🔴دولت از گران کردن کوتاه آمد شهرداری نه !

🔴پیش بینی کسب درآمد 2 برابری از قطع درختان / نقاب باغ دوستی فرو افتاد

🔴سهم درآمدهای سمی شهر دست نخورده باقی ماند.

🔴کسب درآمد از شهر فروشی و استقراض از بانک ها

🔴بی توجهی به بخش نامه  ضد فساد شهردار در کدهای درآمدی

🔴تبل توخالی بخش نامه های ضد فساد / بازگشت به کسب درآمدهای سنتی در شهرداری

🔷🔹عابدین سالاری اسکر، سردبیر هفته نامه«طهران شهر»: جلسه 44 ام (17 بهمن ماه) شورای مردم شهر تهران که به تصویب کدهای درآمدی بودجه سال 97 (بودجه 17429 میلیارد تومانی) شهرداری گذشت، دارای مختصات و خروجی های زیر بود:

1-    روحیه حاکم بر ذهنیت اعضاء و فضای کلی جلسه، کسب درآمد بیشتر برای شهرداری بود. هرآنچه که توسط اعضاء پیشنهاد شد(به جزء یک مورد کاهش)، در جهت افزایش مبالغ و اعداد دیده شده در بودجه، بود. به عبارت روشن تر، اعضاء نه در مقام نمایندگی مردم و تلاش برای لحاظ کردن وضعیت اقتصادی مردم  در دریافت عوارض، بلکه در دفاع از بودجه شهرداری عمل کردند! گرچه، در برخی موارد، استدلال اعضا این بود که دلیلِ پیشنهادات، تلاش برای به حرکت در آوردن سیستم فشل و لخت شهرداری  است، اما عملا فشار آن بر گرده مردم وارد خواهد شد. در حالی که، منطقا هر عضو شورا در درجه اول باید به سمت و سوی مردم غش کند، نه به طرف شهرداری!

2-   خروجیِ نهاییِ پیشنهاداتِ افزایشی به معنای گران تر و سنگین تر هزینه های زندگی برای برخی لایه های اجتماعی است. به نظر می رسد، با توجه به تنوع و گستردگی شهر تهران، از حیث تعلق به لایه ها و طبقات اقتصادی مختلف، شورا باید در افزایش قیمت ها برای بسیاری از خدمات در مناطق میانی و جنوبی شهر تفکیک قائل شود. در فضایی که حتی دولت، به دلیل اعتراض های اخیر از مواضع قبلی خود در بودجه عقب نشینی کرد، شورا نیز باید با همین رویه  و رویکرد به بودجه نگاه میکرد!

3-    اعداد و ارقام بودجه در حکم «سیگنال» و «علامت»، هم به لایه های اجتماعی است که در انتخابات این اعضاء را انتخاب کرده اند (حفظ یا از دست دادن سرمایه اجتماعی) و هم به "سیستم اجرایی شهرداری" ، "ذینفعان" ، "مصرف کنندگان"  و" گروههای هدف" (از حیث نوع رفتار در قبال تغییرات قیمت). حال، از این زاویه، کدهای درآمدی مهمی که به تصویب رسید، بررسی می کنم.

3-1: کد درآمدی 160308 (عوارض حفظ و گسترش فضای سبز)، لایحه پیشنهادی شهرداری، مبلغ 20 میلیارد تومان بود که شورا آنرا به عدد 40 میلیارد تومان افزایش داد. این افزایش دو برابری، این علامت را میدهد که در سال آینده شهرداری از قبِلِ قطع درختا ن ِ باغات تا دو برابر میتواند درآمد کسب کند.گرچه، در واقع ممکن است حتی درآمد این کد بیشتر شود، اما این افزایش، علامت مناسبی برای کسانی که مدعی حفظ باغات هستند ، نمی باشد.

3-2: مهمترین کدهای درآمدی که میتواند، معیار التزام شورا  و شهرداری به شعار "توقف شهرفروشی" تلقی گردد ، بخشِ مربوط به "واگذاری دارائی های سرمایه" است. به عنوان مثال، کد 210103 (عوارض بر مازاد تراکم ) یعنی "تراکم فروشی در شهر" حدود 3500 میلیارد تومان دیده شده که دقیقا معادل سال گذشته (یعنی دوره مدیریت قبلی) می باشد. کد 310106(درآمد حاصل از تغییر کاربری) حدود 2800میلیارد تومان تصویب شد.

این دو کد ( اصلی ترین درآمدهای سمی در بودجه ) ، همچنان عمده ترین منابع درآمدی  شهرداری هستند (مجموع این دو کد برابر 6300 میلیارد تومان است).   اگر عدد فوق را، کنار مبالغ وام دریافتی و قرض از بانک ها (1700 میلیارد تومان) و فروش اموال و دارایی های ارزشمند شهر (700 میلیارد تومان) قرار دهیم، به حدود (9000 میلیارد تومان) می رسیم (یعنی اداره شهر با فروش آسمان (درآمد سمی) و قرض کردن از بانک ها و از دست دادن و فروشِ دارایی های ارزشمند شهر). متاسفانه هیچ عضوی از شورا، به کدهای " تغییر کاربری" و "دریافت وام" اشاره ای نکرد و پیشنهاد کاهش نداد!! ( بخشی از سرنوشت "بخش نامه های ضد فساد" آقای شهردار در کد "تغییر کاربری " روشن خواهد شد). شاید، تنها تفاوت با بودجه سال قبل را، بتوان تغییر در نسبت "درآمد نقد" به "درآمدغیرنقد" در بودجه سال آتی دانست که در آن سهم نقد (در صورت تحقق) به غیر نقد (در صورت عدول نکردن از بخش نامه های موسوم به ضد فساد) بیشتر شده است.



کلید واژه ها:

شورای شهر تهران- جلسه چهل و چهارم -طهران شهر

آخرین اخبار

آمار بازدید

طراحی، اجرا و پشتیبانی گروه برنامه نویسی بلوط

عزم راسخ شورا برای افزایش درآمدهای شهرداری