جمعه 31 فروردين 1403 هجری شمسی و April 19 سال 2024 میلادی

ثبت شده در تاریخ: 1396/11/21

رانت حذف نمی شود، تنها گرایش سیاسی استفاده‌کنندگان تغییر می کند!

تحلیل جلسه 42 ام شورای اسلامی شهر تهران

🔴🔴یک یادآوری به آقای رئیس/ چه جلسه ای مهمتر از جلسه شورای شهر است؟

🔴🔴 بررسی موضوعات پر حاشیه و غیبت آقای رئیس/ موضوعات پر حاشیه در زمین نائب رئیس

🔴🔴نقش دسته چندم شورا در تصمیم گیری های سرنوشت ساز شهر

🔴🔴تصویب یک لایحه بر اساس وعده‌های آقای معاون/  تصویب یک لایحه با کم ترین تغییر

🔴🔴آیا رانت در طرح جدید ترافیک حذف شده است؟

🔴🔴ادعای حذف رانت با سهمیه ۳۰۰۰ تایی در اختیار شهردار و شورا /سرانجام کارتهای شناور ویژه مراکز قدرت!

🔴🔴چرا نام سهمیه بگیران طرح ترافیک هرگز افشا نمی شود!

🔴🔴شورا اسامی سه هزار کارت در اختیار شهردار را منتشر کند

🔴🔴وعده هایی که نباید فراموش کنیم/ از کاهش ۲۶ درصدی ترافیک تا اضافه شدن ۸ درصدی تقاضای سفر با حمل و نقل عمومی!!

🔷🔹عابدین سالاری اسکر، سردبیر هفته نامه «طهران شهر »: جلسهِ سه ساعتهِ  «چهل و دوم » شورای شهر تهران (10 بهمن ماه)، تماما به فرایند "تصویب نرخ های عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک" اختصاص یافت.

شورا در یک فرایند "تبعی" ، "نقش و تاثیرگذاری دسته چندم" و "حاشیه ای"  نهایتا در یک فضای نااطمینانی (معلوم نبودن کشش های "درآمدی"، "جانشینی" و "قیمتی" به عنوان سه متغیر تعیین کننده رفتار مصرف کننده و معلوم نبودن میزان تقاضای سفر در سه دامنهِ زمانی تعریف شده برای طرح و ...) و صرفا بر اساس وعده ها و قول های معاون شهردار تهران، با تغییرات بسیار اندک، آنچه را که شهرداری در نتیجهِ فشار مراکز قدرت در چند مرحله تغییر داده بود ، تصویب کرد.

اکنون "مساله" افکار عمومی چه باید باشد؟

🔻1-  یکی از مهمترین محورهای تبلیغاتی برای "جا انداختنِ" این طرف ادعای حذف و یا کاهش رانت بود. حقیقتا طرح ترافیک به روش قبلی، کاملا رانت زا و غیر شفاف بود. حال، سوال این است که "آیا در طرح جدید رانت حذف شده است"؟ واقعیت این است که میزان رانت کم شده است، اما سهمیه سه هزار تایی در اختیار شهردار و شورای شهر تهران  و کارت های شناور اختصاص یافته به مراکز قدرت، رانت محسوب می شود. اکنون، مساله کلیدی نحوه توزیع این رانت است. واقعیت این است که در فضای سیاسی جامعه ما، شفافیت بیشتر زمانی صورت عینی پیدا می کند که بنا باشد علیه مخالفین سیاسی افشاگری شود. به عنوان مثال، معاون شهردار تهران از وجود 6 هزار کارت طرح ترافیک برای خبرنگاران و 10 هزار تا برای معلولین در دوره قبلی مدیریت شهری خبر داد. این در حالی است که در شورای قبلی، یک عضو شورا تلاش کرد، اسامی آنها منتشر شود. اما شهرداری زیر بار آن نرفت. شورای پنجم و شهردار تهران اگر به دنبال رانت زدایی واقعی از این طرح است، باید اسامی و فرایند انتخاب کسانی که این سه هزار کارت را دریافت می کنند (چه به صورت معرفی از دفاتر اعضای شورا، چه شهردار تهران) را برای افکار عمومی کاملا شفاف و منتشر نمایند. در غیر این صورت، افکار عمومی حق دارند که بگویند رانت نه تنها از بین نرفته است، بلکه صرفا استفاده کنندگان از آن، در نتیجه تغییر نوع وابستگی سیاسی تغییر کرده اند.

🔻2-  شهرداری تهران و سپس شورای شهر با وعده های زیر:

2-1: کاهش 26 درصدی ترافیک در این محدوده

2-2: اضافه شدن 8 درصدی به تقاضای سفر با سیستم حمل و نقل عمومی!

2-3: کاهش 20 درصدی تقاضای سفر غیر ضروری

با افکار عمومی سخن گفته است.

منطقا شورای شهر تهران باید در سال آتی در یک فرایند روشن و شفاف و قابل راستی آزمایی، صحت ادعاهای فوق را به اثبات برساند. در غیر این صورت، باید بپذیرد که مساله وعده های فوق نبوده و هدف پنهان افزایش درآمد از این محل و از طرف دیگر زمینه سازی برای تسهیل حرکت بخش پولدار جامعه در این محدوده بوده است!

به نظر من، رسانه های به جای پرداختن به مساله حاشیه ای و کم ارزشِ طرح ترافیک خبرنگاران، باید وعده های فوق را مطالبه نمایند.

یک نکته ظریف، در خصوص زمانهای عدم حضور محسن هاشمی جهت اداره جلسه شورا در بین برخی خبرنگاران گاها مطرح می شود. در چند جلسه شورا، که امکان چالش وجود داشت، رئیس شورا اداره جلسه را به نائب رئیس سپرد. ایشان باید در این خصوص شفاف سازی کند که آیا این گمانه زنی صحیح است یا خیر؟ ( آیا مساله همزمانی با جلسات دیگر مطرح است؟ و چه نوع جلساتی مهم تر از جلسه شورای شهر تهران است؟ و یا مساله مصلحت اندیشی مطرح است؟



کلید واژه ها:

جلسه چهل و دوم -شورای شهر تهران - طهران شهر

آخرین اخبار

آمار بازدید

طراحی، اجرا و پشتیبانی گروه برنامه نویسی بلوط

رانت حذف نمی شود، تنها گرایش سیاسی استفاده‌کنندگان تغییر می کند!