چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 هجری شمسی و April 24 سال 2024 میلادی

ثبت شده در تاریخ: 1396/11/8

جزیره ای به نام «امام زاده عبدالله»

جزیره ای به نام «امام زاده عبدالله»

«طهران شهر» از مشکلات محله «امام زاده عبدالله» گزارش می دهد

 

🔴طرح های بلاتکلیف مانده، بلای جان ساکنان «امام زاده عبدالله»

🔴درآمد زایی از پادگان «جی »/ «جی» را تکه تکه کردند!

  🔴کوچ مهاجران به محله هزار ساله!

🔴آسیب های پنهان اجتماعی ، درد تازه محله

🔴فقر فرهنگی و اعتیاد در محله ریشه کرده است / استقبال سرد اهالی از کلاس های سراهای محله

🔴بحران خانه های متروک رها شده در محله «امام زاده عبدالله»

فراموش شدگان!

محله «امام زاده عبدالله» با داشتن این آستان متبرک، محل تردد افراد بومی و غیر بومی زیادی شده است و بسیاری از زائران غیر بومی که از مناطق دیگر تهران برای زیارت به این بقعه متبرکه می آیند، خبر ندارند که سالهای بسیار زیادی است که اهالی همجوار با این آستان، چه معضلات و مشکلاتی را به دوش می کشند تا طرح جامع آستان امام زاده عبدالله در محله اجرا شده و امام زاده توسعه یابد. از خیابان «سی متری جی» که وارد این محله و خیابانی با قدمت هزار ساله می شویم، ظاهر امر پیدا است که بلاتکلیفی های چندین ساله اهالی ساکن در خیابان امام زاده چه گرفتاری و سردرگمی هایی را تحمل می کنند. طرح گسترش و امتداد بزرگراه « یادگار امام» تا میدان «فتح» و نیز آزاد سازی زمین های اشغال شده واقع در پادگان «جی» دو پروژه مهم در این محله است که نه تنها از پروژه های تاثیر گذار در محله امام زاده عبدالله است، بلکه تمام منطقه 9 را تحت تاثیر خود قرار داده است. در عین حال، تعیین تکلیف خانه ها و پلاک های ثبتی همجوار با  این امام زاده و طرح، از معضلات قدیمی محله است. کند بودن روال خریداری و تملک املاک این محدوده و یا بدقولی شهرداری در پرداخت بدهی مربوط به تملک املاک شهروندان در این زمینه از مشکلات اصلی اشاره شده توسط ساکنان بومی و قدیمی محله است.

اهالی قربانی و سردرگم شده از دو طرح نیمه کاره

حجت الاسلام «قهرمانی»، دبیر شورایاری محله « امام زاده عبدالله» حلقه مفقوده مشکلات موجود در محله را به طرح های نیمه کاره و مهم محله مرتبط دانسته و در گفت و گویی با خبرنگار هفته نامه «طهران شهر» تصریح می کند: بلاتکلیف بودن دو طرح منطقه ای و مهم «یادگار امام» و طرح توسعه آستان امام زاده معضلات زیادی را برای اهالی ایجاد کرده است و با وجود اشراف مسئولان از مشکلات اهالی و بازدید های مکرر، با داشتن قول یا وعده های متعدد، اقدامی برای حل سریع معضلات نداشته اند. حدود شعاع یک کیلومتری از شرق، غرب، شمال  وجنوب، آستان این امام زاده خانه های زیادی بلاتکلیف مانده اند و مالکان آنها اجازه ای برای ساخت و ساز یا فروش و واگذاری ملک خود ندارند و بخش زیادی از خانه ها را به افراد غیر بومی، مهاجر یا بی بضاعت اجاره داده اند. به همین دلیل مهاجران افغانی و پاکستانی زیادی در محله ساکن شده اند. این موضوع بافت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی محله را دستخوش مشکلات و تغییرات زیادی قرار داده است.

وی اضافه می کند: طبق آمارهای ارایه شده، در منطقه 9 تهران، حدود 60 هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که سهم حجم عظیمی از این معضل گریبان اهالی محله «امام زاده عبدالله» را گرفته است؛ رسیدگی به معضل بافت فرسوده و اقدام عاجل در راستای تعیین تکلیف طرح توسعه آستان، از محور های اصلی کار در محله است، چرا که انجام هرگونه اقدام فرهنگی و اجتماعی در محله به دلیل مشکلات حاصل از سکونت در بافت فرسوده غیر ممکن و با سختی های زیادی همراه است.

وقوع آسیب های اجتماعی زیر زمینی در محله

این فعال شورایاری در ادامه از اعضای شورای شهر تهران و مدیریت شهری درخواست می کند که خدمت به مردم را اولین و آخرین رسالت خودشان قرار دهند و می گوید: در مدت کمی که به لطف هیات امنا، به عنوان دبیر شورایاری محله انتخاب شدم، با کمترین امکانات، اقدامات کوچکی برای شاد کردن دل اهالی انجام شد، اما اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری با امکانات دراختیار و فراوان می توانند بسیاری از مشکلات اهالی  و پایتخت نشینان را مرتفع سازند. ارزیابی از عملکرد شهردار جدید تهران را هم زود هنگام و عجولانه می دانم و برای بررسی عملکرد معاونان و مدیران به زمان بیشتری نیاز مند هستیم.

وجود آسیب های اجتماعی متعدد در محله مثل اعتیاد، نه تنها در میان اهالی بومی و غیر بومی وجود دارد، بلکه به گفته حجت الاسلام «محمد صدارت» عضو شورایاری محله بخش زیادی از معضلات فعلی، از محلات دیگر سرازیر شده است. وی به خبرنگار «طهران شهر» یادآور می شود: محله امام زاده در ورودی شهر تهران واقع شده و حجم مهاجرانی که از شهر های دیگر یا اطراف تهران مثل «اسلام شهر» وارد محله می شوند بسیار زیاد است واین موضوع به اشاعه بسیاری مشکلات دامن می زند؛ وجود خانه های زیادی در این محله به افراد غیر بومی اجاره داده شده و از محل همین خانه ها معضلات زیادی ریشه دوانده است. در این ارتباط شهرداری و نیروی انتظامی قبول مسئولیت نکرده و در محله آسیب های مخفی و آشکار زیادی در میان اهالی رخ می دهد.

وعده های جا مانده در پادگان «جی»

معضل کمبود سرانه فضای سبز از دیگر کاستی هایی است که در حق اهالی امام زاده «عبدالله» روا شده است. پارک «شُبیری» و «گلها» تنها فضای سبز مختصر اهالی محله بوده و با وجود تراکم بالای جمعیت در محله به چشم نمی آید. حجت الاسلام «محمد صدارت» عضو شورایاری محله «امام زاده عبدالله» در این ارتباط می گوید: چندین سال است که در ارتباط با آزادسازی پادگان «جی» اطلاع رسانی های زیادی شده است، اما این پادگان با جود وعده های فراوان، نه تنها تملک نشد، بلکه زمین های آن به صورت تکه تکه  و پراکنده توسط ارتش مورد بهره برداری قرار گرفته و در قالب برپایی کلاس های ورزشی و ایجاد مجتمع هایی، در آمد زایی نیز می شود.

انتقاد از عملکرد کلانتری محله!

وی ضمن تشریح معضلات اجتماعی در محله، با انتقاد از عملکرد نیروی انتظامی یادآور می شود:  با توجه به اینکه همکاری و اقدام موثر نیروی انتظامی در مناطق دیگر را مشاهده کرده ام، نمی دانم چه حکمتی وجود دارد که کلانتری 119 «مهرآباد» که محله امام زاده «عبدالله» را پوشش می دهد، ضعیف ترین عملکرد را در تمام دوره هایش داشته است در حالیکه همین عملکرد در کوچه مجاور که زیر مجموعه کلانتری 117 «هفت چنار» قرار دارد، از عملکرد بهتری برخوردار است. متاسفانه انتقاد به کلانتری در محله توسط اهالی نیز مطرح شده است!

 

ضرورت اصلاح در ناحیه بندی محلات منطقه 9

این عضو شورایار و فعال در حوزه اجتماعی و شهری در ادامه با اعلام اینکه متاسفانه محله امام زاده «عبدالله» تبدیل به جزیره شده و اصلاح ناحیه بندی در محلات منطقه بسیار ضروری است تاکید می کند: محله اگرچه جزیی از محلات منطقه 9 به حساب می آید، اما از لحاظ دسترسی به بسیاری از امکانات، از منطقه جدا مانده و مثل شهرهای مرزی با مشکلاتی در حوزه پاسکاری مسئولیت ها روبه رو است. یک سمت محله «آیت الله سعیدی»، سمت دیگر پادگان «جی» و از سوی دیگربه مرز منطقه 17 و میدان آذری می رسد و امکانات شهرداری، آتش نشانی، کلانتری و امکانات دیگر به محلات همجوار اختصاص دارد. اگر محله امام زاده «عبدالله» جزیی از منطقه 10 شهرداری بود، به بهترین و جامع ترین خدمات رفاهی شهری مجهز می شد. جدا شدن محله از ناحیه دو درمنطقه 9 و پیوستن به ناحیه یک در منطقه و در تقسیم بندی های ناحیه می تواند مشکلاتی را از دوش محله بر دارد. این تقاضا از اعضای شورای شهر سابق تهران مطرح شد و قرار بر این بود که شهرداری منطقه به دو ناحیه تقسیم بندی شده و خدمات بهتری به اهالی داده شود اما  متاسفانه این موضوع مسکوت ماند و در حال حاضر نیز این تقاضا از شورای شهر فعلی تهران و مسئولان قابل طرح است.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد 7 ماهه شهردار جدید پایتخت می افزاید: جز تغییر و انتصاب شهردار جدید منطقه، و توقف در برخی از پروژه ها، هنوز اقدامی در سطح محله و منطقه مشاهده نشده است؛ انتظار حداقلی از شهردار جدید تهران این بود که تا زمان اتخاذ تصمیمات جدید، در راستای ادامه فعالیت های گذشته در محله اقدام کرده و بعد از آن فعالیت یا برنامه های جدید عملیاتی شوند.

فقر فرهنگی و اعتیاد؛ دو معضل اصلی محله!

بر اساس این گزارش، وقتی وارد سرای محله می شویم، با حجم زیادی از بیلبورد های تبلیغاتی روبه رو می شویم که از برگزاری کارگاه های متعدد و کلاس هایی در زمینه مشاوره و روانشناسی خبر می دادند اما سوت و کور بودن سرای محله حکایت از چشم گیر نبودن استقبال از کلاس های سرای محله داشت.

«سمیرا زمانی»، مدیر سرای محله «امام زاده عبدالله» در گفت و گو با خبرنگار ما، مهمترین معضل محله را فقر فرهنگی و اعتیاد دانسته و تصریح می کند: قبل از بررسی های اولیه و راهبردی در حوزه محله، تصور بر این بود که معضل اصلی محله « اعتیاد» است اما با بررسی و تامل بیشتر مشخص شد که محل از معضلات فرهنگی و کاستی های اجتماعی بسیاری رنج برده و آسیب نداشتن سلامت روانی در میان اهالی بیشتر به چشم می خورد. در همین ارتباط کلاس  و کارگاه هایی در حوزه های مختلف مشاوره و روانشناسی توسط اساتید و مشاوران با تجربه و متخصص در سطح سرای محله برپا شد، اما متاسفانه با  وجود رایگان بودن یا کم هزینه بودن شهریه ها، حضور اهالی محل در این کارگاه ها بسیار کمرنگ بوده و به جای آن از محلات دیگری برای شرکت در کلاس ها حاضر شدند. این موضوع همان فقر فرهنگی اهالی است که با وجود کیفیت بالای کلاس ها و حضور متخصصان نامدار در آنها، از حضور در این کلاس ها دوری می کنند. بخش از عدم اطمینان و اعتماد اهالی از کلاس ها با وجود اطلاع رسانی های کافی، برگزاری برخی کلاس ها و برنامه های بدون کیفیت و تکراری در گذشته بوده که هدف شهرداری از برپایی این کلاس های ضعیف، پر کردن گزارش های عملکرد بوده و هدف دیگری در آن لحاظ نشده است. به همین دلیل برخی از افراد محله نیز اعتماد کافی به صرف کردن وقت برای این کلاس ها ندارند و ترجیح می دهند از برنامه های آموزشی موسسات دیگر و یا امام زاده استفاده کنند.

معضل موش همه گیر شده است

وی با انتقاد از جانمایی نامناسب سرای محله نیز تاکید می کند: سرای محله در انتهای خیابان سی متری جی، در ساختمان اداری معاونت اجتماعی و در یک کوچه فاقد روشنایی کافی جانمایی شده است در حالیکه اهالی این ساختمان را به عنوان یک ساختمان اداری می شناسند و بیشتر جمعیت نیز در محدوده خیابان امام زاده ساکن هستند و اعلام کرده اند که تردد به سرای محله برایشان زحمت به همراه دارد. به همین دلیل با وجود برنامه های دوره ای منظم و مفید، استقبال اهالی از برنامه های سرای محله بسیار کم است.

«معصومه کلانتری»، عضو دیگر شورایاری محله «امام زاده عبدالله» بیشترین اعتراض اهالی  را به ضرورت حل معضل جانوران موذی مثل موش دانسته و در ارتباط با مشکلات محله به خبرنگار «طهران شهر» می گوید: این معضل در محله انقدر زیاد است که هر روز شاهد درخواست هایی از جانب اهالی در این ارتباط هستیم و پیگری مردم از 137 هم بی نتیجه مانده و مردم هر روز و شب با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند؛ وجود یک ساختمان متروکه  که به یک مغازه نانوایی نیز اختصاص داشت جایگاهی برای موش و گربه شده و خیابان «نظری» را از این معضل دچار نا به سامانی هایی کرده است که شهرداری هم در این ارتباط مسئولیتی را نمی پذیرد... موضوع دیگر به عدم همکاری مسئولان آستان امام زاده عبدالله برمی گردد؛ فضای محیطی مناسب این امام زاده می تواند در راستای اطلاع رسانی به شهروندان و انجام کارهای فرهنگی و تبلیغاتی موثر واقع شود. این در حالی است که مسئولان این آستان در این زمینه کوچکترین همکاری را با شهرداری و شورایاران ندارند...»

چرا به وعده ها عمل نمی شود؟

صحبت اهالی در مورد معضلات کوچک و بزرگ محله بسیار زیاد است. خانواده ها نسبت به وجود ساختمان های نیمه کاره زیادی در محله اعتراض دارند و اعلام می کنند که چرا و با چه نیتی در مورد آنها که محل تجمع اراذل و اوباش و افراد معتاد شده است اقدامی صورت نمی گیرد؟ ...« اگر نیت شهرداری این است که با رها سازی و عدم روشن کردن تکلیف این زمین ها و ساختمان های متروکه، اسکان معتادان و کارتن خواب ها را فراهم کند باید بگوییم که دود این اقدام به چشم تک تک اهالی و زن و بچه های مردم رفته است؛ خانواده ها چه گناهی مرتکب شده اند که از ساعت 6 عصر با نگرانی در محله تردد می کنند؟ مگر معضل بافت فرسوده و این همه ملک بدون تکلیف برای اهالی دردسر های کمی ایجاد کرده است؟ مشکل دیگر ما تجمع اتوبوس های بین شهری شهریار، اندیشه  ... در ضلع جنوبی خیابان «جرجانی»، تقاطع خیابان امام زاده «عبدالله» است که مشکلاتی را برای محله ایجاد کرده و راننده ها برخی از شئونات را رعایت نمی کنند. در این زمینه وعده هایی از سوی مسئولان به اهالی داده شده بود که به آنها عمل نشده است.»

شب خوابی معتادان در ساختمان های متروکه

«عباسعلی معروف خانی»، عضو شورایاری محله «امام زاده عبدالله» به خبرنگار «طهران شهر» با اعلام اینکه امیدوار هستیم تا مدیران شهری جدید در شهرداری و شورای شهر، نگاه ویژه ای به محله محروم امام زاده داشته باشند و این محدوده را جدی قلمداد کنند، ادامه می دهد: وجود تعدادی از ساختمان های متروکه و نیمه کاره، محله را با معضلات زیادی روبه رو کرده است. یکی از این ساختمان ها در تقاطع خیابان «امام زاده عبدالله»، 21 متری خیابان «جرجانی» واقع شده که به پاساژ «گلها» شهرت داشته است، ساختمان دیگر در تقاطع خیابان «آیت الله سعیدی» ضلع جنوبی 21 متری شُبیری واقع شده است که حدود 12 سال در بلاتکلیفی به سر می برد و اقدامات و پیگیری ها در این زمینه بی نتیجه مانده است. ساختمان های همجوار این ملک نیز نشست کرده و معبر اصلی خیابان آیت الله سعیدی به این واسطه مسدود شده است به همین دلیل مشکلاتی نیز برای تردد اتوبوس ها ایجاد شده و اهالی را با معضلات قدیمی روبه رو کرده است؛ تخریب و رها سازی ملک دیگری جنب مسجد «حضرت ابوالفضل» (ع)  در 21 متری خیابان «جرجانی»، باعث نشست مسجد و بروز مشکلات فراوانی شده است که طبق بازدید صورت گرفته توسط شهرداری و امور مساجد، دستور تعطیلی مسجد به دلیل نداشتن ایمنی کافی در آن داده شده است اما با رایزنی های صورت گرفته، مسجد همچنان فعال است و در این زمینه و تعیین تلکیف ساختمان های بلا تکلیف دیگر از مسئولان تقاضای رسیدگی داریم تا نتایج و حاصل بازدید های مکرر شان مشخص شود.

وی می افزاید: برخی از ساختمان های فرسوده و متعدد در حد فاصل خیابان «سی متری جی» تا خیابان «جرجانی» توسط شهرداری خریداری و تخریب شده و یکی در میان ساختمان های زیادی باقی مانده است و نمایی از ساختمان های زیگزالی را در این خیابان به نمایش گذاشته اند. این فضاهای خالی و متروک  باقی مانده ما بین این املاک، به شب خوابی برای کارتن خواب ها و افراد بی خانمان یا معتاد تبدیل شده و این محدوده را بوی تعفن و کثیفی فرا گرفته است که محله در این زمینه  نیازمند حمایت است.

چرخی و وانت بارها ساماندهی شوند

 

«حسین خلج»، عضو هیات امنای شورایاری محله «امام زاده عبدالله» نیز به مشکلات دیگری در محله اشاره می کند و به خبرنگار ما می گوید: «یکی از عوامل موثر در محله، ترافیک سنگین در محدوده «یادگار امام» - خیابان «سادات»است که هر زمان از روز به ویژه از 12 ظهر تا شب ترافیک سنگین داشته و باعث آلودگی صوتی و ایجاد مزاحمت برای اهالی شده است. معضل ساماندهی وانت بارها و چرخی های مستقر در خیابان «سادات» از مهمترین خواسته های اهالی و محله است که این وانت بارها از ساعت 5 عصر به بعد، تمام محله را اشغال کرده و علاوه بر ایجاد ترافیک، مشکلات دیگری نیز برای مردم ایجاد کرده اند. نبود فضای ورزش مناسب یا پاتوق محله از دیگر خواسته های شهروندان ساکن در محله است.»



کلید واژه ها:

منطقه 9 تهران- محله امام زاده عبدالله- طهران شهر

آخرین اخبار

آمار بازدید

طراحی، اجرا و پشتیبانی گروه برنامه نویسی بلوط

جزیره ای به نام «امام زاده عبدالله»