پنج شنبه 9 فروردين 1403 هجری شمسی و March 28 سال 2024 میلادی

ثبت شده در تاریخ: 1396/11/8

گزارش هفته نامه «طهران شهر» از چالش ها و مشکلات محله «شمشمیری»

محله ای پشت دیوارهای بلند وسیاه

 

🔴جولان دستفروشان در محله «شمشیری»

🔴شهریه های نجومی در محله های پایین شهر

🔴سالمندان سر درگریبان، نمایی افسرده از یک محله / کسی اینجا نمی خندد!

🔴دو پارک کوچک سهم 70 هزار ساکن «شمشیری» از فضای سبز

🔴ورزشگاه «شمشیری» در تسخیر بخش خصوصی

🔴مسئولان شهری 10 سال است که رفته اند  مشکلات «شمشیری»  را حل کنند

🔴ترافیک درد قدیمی شمشیری / خودروها اینجا سوبله پارک می کنند

🔴پشت دیوارهای شهرک توحید چه خبر است ؟/ از سرنگ های خونی تا محلی برای کمین خفت گیران!

 

 

از اظهار بی پولی مسئولان تا فراموش شدن محله «شمشیری»

محله «شمشیری» که در جنوب منطقه 9 واقع شده نیز با معضلات بیشماری روبه رو است... شاید بتوان کم و بیش اعلام کرد که سیاهی های برخی آسیب های اجتماعی در این محله بیشتر از هر معضل دیگری پر رنگ است. اهالی محله اعلام می کنند که گرچه پارک دارند، اما پارک شلوغ است. ناامن است. جای کافی برای بازی بچه ها ندارد. فقط باید فشرده فشرده در پارک نشست و رفت وامد های پر سر و صدا را نظاره کرد... ترافیک آدم ها و دعوا یا جر و بحث تماشا کرد. اهالی از نا امن بودن محله گلایه دارند و اعلام می کنند «...حالا که بچه ها مجبور هستند در کوچه و خیابان بازی کنند، پس برقراری امنیت همان کوچه و خیابان باید از جانب چه کسی تامین شود؟ هر بچه ای در پارک کمی بیش از حد قصد بازی داشته باشد و مثلا بخواهد بدمینتون بازی کند یا شیطنت های کودکانه دیگرش گل کند، حتما دعوا راه می افتد و از طرف یکی از اهالی بومی و غیر بومی گوشمالی می شود... همیشه در پارک دعوا داریم و محال ممکن است کتک کاری نشود...!»

دو پارک کوچک برای 70 هزار نفر جمعیت

«حسن زاغری» دبیر شورایاری محله «شمشیری» در گفت و گو با خبرنگار «طهران شهر» با انتقاد از کم بودن سرانه فضای سبز در محله می گوید: سه محله «شمشیری»، «مهر آباد جنوبی» و «سرآسیاب مهرآباد» یعنی حدود 70 هزار نفر جمعیت تنها از دو پارک «کوکب» و «شمشیری» استفاده می کنند و تعداد صندلی ها به اندازه ای در این پارک زیاد است که جایی برای خانواده ها و جمع شدن اهالی نیست... به خصوص تابستان ها جمعیت بسیار زیاد است. این درحالی است که انتهای محله زمین بسیار مناسبی برای تملک و تبدیل به فضای ورزشی تفریحی وجود داشته و امکانات آن فراهم است. در حالیکه در این زمینه اقدامی نمی شود...

اعتراض اهالی به دست فروشان

«افسانه رخساره» مدیر سرای محله «شمشیری» در ارتباط با یکی از معضلات مربوط به پارک «شمشیری» به خبرنگار ما اعلام می کند: در کنار کم بودن سرانه فضای سبز، باید به مشکلات حاشیه ای همین پارک هم اشاره شود. معضل دست فروشی در کنار پارک «شمشیری» یکی از مشکلاتی است همیشه از سوی اهالی نسبت به آن اعتراض می شود. اگر این افراد تنها دست فروشی کنند، کمتر اعتراضی به آنها وارد می شود . متاسفانه مشکلاتی از سوی آنها برای نوامیس مردم و رهگذران ایجاد می شود که نیازمند بررسی، جمع آوری و یا حتی ساماندهی هستند. نه تنها در پارک ها، سر هر چهار راه و یا خیابان اصلی درمحله، وانت بارهایی توقف دارند که به بهانه فروش میوه و یا دست فروشی های دیگر، وجه و ظاهر خیابان را زیر سوال برده و هر روز مشکلاتی برای اهالی ایجاد می شود.  اهالی حتی بارها از این نظر به سرای محله و شورایاران اعتراض کرده اند.

 

شهریه های نجومی برای کلاس های ورزشی

کمبود فضای سبز در محله و در عین حال نبود فضای ورزشی و زمین بازی برای اهالی یکی از مهمترین مسایل مطرح شده از سوی شهروندان ساکن در محله «شمشیری» است... واگذاری مجتمع های ورزشی به بخش خصوصی نیز در این محله معضلاتی را برای اهالی ایجاد کرده است...  «افسانه رخساره» مدیر محله می گوید: محله به پارک، مجتمع های ورزشی و تفریحی نیاز دارد. اما توجه به ظرفیت فعلی مجتمع ها نیز می تواند مشکلات زیادی را بر طرف کرده و کاستی ها را جبران سازد. باشگاه ها و مجتمع ورزشی جنب پارک «شمشیری» هزینه های زیادی از مردم می گیرند و واقعا بارها اعلام شده است که دوبرابر یک هزینه گرفته شده و اهالی هم توان مالی پرداخت شهریه های مربوط به کلاس های ورزشی ندارند. سرای محله نیز برای جبران کمبود های محله، باشگاه ورزشی ویژه بانوان راه اندازی کرده است که به صورت دو شیفت فعال بوده و با استقبال زیادی نیز روبه رو شده است.

سالمندان نمایی از رواج افسردگی در محله

وی اضافه می کند: اگر از شلوغی پارک فاکتور بگیریم و اعتراضی به آن نکنیم،  ترافیک شدید خیابان «شمشیری» را نمی توانیم  نادیده بگیریم. محله چه قدر دیگر باید بار ترافیکی تحمل کند تا مسئولان یک تصمیم جدی برای احداث پارکینگ طبقاتی در محله بگیرند؟ ترافیک سنگین هر دو طرف خیابان «شمشیری»، دوبله پارک کردن، دستفروشان و ... مشکلات زیادی در محله ایجاد کرده اند.

پارک شمشیری صبح ها دیدن دارد... و اهالی می گویند اگر می خواهید نمایی کامل از افسردگی یک قشر از محله را ببینید، صبح ها قبل از ظهر سری به پارک «شمشیری» بزنید ... حدود 500 خانم و آقای سالمند سر در گریبان نشسته اند و با کسی صحبت نمی کنند... سالمندان کشورهای دیگر بازی می کنند. می خندند. لطیفه تعریف می کنند. شوخی می کنند، صدای شادی شان بلند است... هیچ شادی  یا نشاطی نداریم. سالمندها انقدر درگیر مشکلات ریز و درشت خانواده و زندگی شده اند که گوشه لبشان جایی برای لبخند ندارد.

مدیر سرای محله که با قشری از جوان، نوجوان و بانوان در محله سرو کار داشته و مطابق با نظر سنجی از این قشر، برنامه های متنوعی در سرای محله تدارک دیده است، مشکل این قشر از محله را نبود نشاز و سر زندگی دانسته و از شدت این معضل میان سالمندان محله ابراز نگرانی می کند... « با شهرداری تهران مذاکرده کرده ایم که حداقل در پارک ها یک موسیقی ملایم سنتی گذاشته شود و پارک از این سوت و کوری خارج شود. جوان ها نوجوانان هیج جایی برای تخلیه انرژی در محله ندارند. منطقه 9 جوانان نخبه زیادی دارد. خانواده ها شهید داده اند و در تمام عرصه های سرنوشت ساز کشور حضور داشتند، اما متاسفانه امکانات خاصی برای شان در نظر گرفته نشده است.

مسئولانی که 10 سال پیش رفتند، تا گره گشا باشند!

«رخساره» می افزاید: سال اول مدیریت آقای قالیباف، سری به منطقه 9 و محله شمشیری زدند و فرم هایی دست اهالی دادند و پرسیدند که اقدام ضرب العجلی مورد نیاز محله تان را ذکر کنید. گرچه اهالی به صورت تمام و کمال به کاستی ها و اقدامات مورد نیاز و فوری در این فُرم ها اشاره کردند، اما مسئولان هم فرم ها را گرفته و رفتند تا به مشکلات اهالی رسیدگی کنند و تا این لحظه که تیم شهری و مدیریت شهری تغییر کرده، هیچ اتفاق مثبتی برای رفاه اهالی رخ نداده است. امیدوار هستیم حداقل یکی از معاونان شهردار جدید تهران، مسئولان و یا حتی یکی از اعضای شورای شهر تهران به محله آمده و در ترافیک خیابان «شمشیری» بماند تا شاید از نزدیک با مشکلات آشنا شوند.

امکانات کم؛ توقع مردم بالا

« داوود صفا لو»، معتمد محله که  حدود 14 سال شورایار محله بوده و  حالا مسئول عمران شورایاری محله است با اشاره  به برخی از معضلات موجود در محله تاکید می کند: مشکلات زیاد و توقع و انتظارات مردم هم با توجه به امکانات محله بیش از حد است. بن بست بودن محله سال های زیادی است که کاسبان خیابان «شمشیری» را دچار ضرر کرده است؛ معضل ترافیک خیابان «شمشیری»، دوبله و سوبله پارک کردن خودرو ها و... بیشتر از همه اهالی را به ستوه آورده است؛ به شهرداری پیشنهاد داده ایم که این خیابان پر تردد به سمت غرب یک طرفه شده و از سمت غرب نیز به سمت خیابان تفرش به سمت شرق هم یک طرفه شود، معضل ترافیک به اندازه زیادی رفع خواهد شد. متاسفانه پلیس راهور هم برای کنترل ترافیک در این محدوده اقدامی انجام نمی دهد و تنها امیدمان به توجه و اقدام شهرداری در این زمینه است. معضل ترافیک میدان «فتح» تا تا سر پل «ساوه» هم از دیگر محورهای پر ترافیک محله بوده که نیازمند بررسی و توجه است.

ضرورت ساماندهی دست فروشان محلی

وی با اشاره به ضرورت ساماندهی دست فروشانی که در محله «شمشیری» معضلاتی ایجاد کرده اند تاکید می کند: بسیاری از میوه فروشان و دست فروشان محله و اطراف پارک شمشیری مهاجر هستند که با یک بررسی محلی می توان دست فروشان آبرومند محلی را از میان آنها تشخیص داده و برای سر و سامان دادن به وضعیت کاسبی شان اقدامی انجام داد... شورایاران و معتمدان محله می توانند در این زمینه اقداماتی انجام دهند و مهمتر از همه جانمایی یک بازارچه محلی می تواند در این ارتباط بسیار کارگشا باشد. انتهای خیابان «طهانی» با یک طرفه شدن می تواند محل مناسبی برای برپایی یک بازار روز یا هفتگی برای کاسبی دستفروشان محلی باشد که نیازمند رسیدگی و همکاری شهرداری دراین زمینه هستیم...

زمان برچیدن دیوارهای شهرک «توحید» کِی می رسد؟

دیوارهای بلند و بی قامت شهرک «توحید» که دور تا دور شهرک را احاطه کرده است، یکی  دیگر از موارد اشاره شده توسط اهالی «شمشیری» است. این دیوارها شاید تنها برای همین شهرک امنیت به وجود آورده باشد اما محله از محل این دیوارها قربانی شده  و دستخوش مشکلات فراوانی شده است... «قبلا از فضای سبز شهرک استفاده می کردیم... رفت و آمد داشتیم و مشکل خاصی هم نبود. اما الان سال های زیادی است که شهرک اسیر این دیوارها شده ... حوالی غروب گوشه  کنار دیوارها، محل سرک کشیدن هم نیست. پر از معتاد... پر از خفت گیر.. اینجا صبح ها کیف های خالی به سرقت رفته، سرنگ های آلوده به خون، لباس های کثیف رها شده و وسایل آلوده دیگری دیده می شود. بعید می دانیم مسئولی در مورد مشکلات این دیوارها نداند... ما نمی دانیم چه استدلالی پشت این دیوارها هست؛ اگر برای امنیت شهرک است پس فکری هم به حال امنیت پشت دیوارهای بلند داشته باشند، امنیت تنها مختص یک شهرک و اهالی خاص نیست.

پول فاضلاب گرفته شد، اما این سیستم اجرا نشد!

«حس زاغری» دبیر شورایاری محله می گوید: شاید نزدیک به دو سال است که در محله «شمشیری» با بهانه نبود بودجه یا اعتبار کافی، اقدام اساسی و چشم گیری صورت نگرفته و در حد امور جاری و کارهای جزیی به محله رسیدگی شده است؛ اگر چه کوتاه شدن دیوارهای بلند شهرک توحید، یکی از مصوبات مهم بوده، اما همین اقدام و مصوبه هم به دلیل نبود اعتبار لازم انجام نشده و اهالی هر روز در این ارتباط پرس و جو می کنند و خواهان تحقق وعده مسئولان دراین زمینه هستند. عملیاتی نشدن سیستم فاضلاب در محله و وجود مشکلات متعدد زیست محیطی یکی دیگر از عوامل نارضایتی مردم در سطح محله بوده که با وجود دریافت پول از اهالی، همچنان بلا تکلیف مانده است. تفکیک زباله از مبدا نیز یکی دیگر از مسایل مهم در منطقه و محله است که کاملا از سوی شهروندان فراموش شده است. در گذشته اطلاع رسانی و اقدامات فرهنگی خوبی در این زمینه انجام می شد، اما حالا با وجود افزایش جمعیت و افزایش حجم تولید زباله های تر و خشک، انگیزه و همتی برای تفکیک زباله ها در منزل وجود ندارد. در حالیکه محله نیازمند اقدامات فرهنگی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است.

وی اضافه می کند: محقق نشدن حقوق شهروندان در بخش های تفریحی، رفاهی- ورزشی و عمل نشدن به وعده ها درگذشته باعث ایجاد حس بی اعتمادی و دلسردی میان اهالی شده و همین موضوع اعتماد، همکاری و هماهنگی شهروندان با مسئولان را بسیار کمرنگ کرده است. اهالی اگر بدانند به مشکلاتشان رسیدگی شده و صدایشان به جایی می رسد، در بسیاری امور مسئولان را همراهی خواهند کرد.

فراموشی مشکلات به خاطر نبود اعتبار

دبیر شورایاری محله با اشاره به بافت فرسوده موجود در محله نیز تصریح می کند: در حال حاضر حدود 50 درصد از بافت های فرسوده محله نوسازی شده اند و مابقی خانه ها به دلیل ریزدانگی و وجود مشکلات فراوان از نوسازی جا مانده و کافی نبودن تسهیلات تشویقی باعث شده  تا مالکانی از این اقدام محروم بمانند که توان مالی کافی برای نوسازی نداشته و اقدامات سازمان نوسازی و بسته های تشویقی سود و صرفه چندانی برایشان نداشته است. مالکانی که در آپارتمان فرسوده دو طبقه با زیر بنای کم زندگی کرده و در صورت تجمیع خانه های خود را از دست می دهند از طرح های نوسازی استقبال نمی کنند. خانه های جا مانده میان خانه های نوسازی شده ظاهر کوچه و خیابان ها را دستخوش تغییراتی کرده و نمای نا متناسبی را در محله ایجاد کرده اند. در عین حال آسفالت  نامناسب، عدم رسیدگی به نهرها و بسیاری از مشکلات دیگر در محله وجود داشته که به دلیل نبود اعتبار لازم فراموش شده اند.

تصمیم گیری از پایین به بالا برای جلب اعتماد مردم

 

وی در پاسخ به این سوال که عملکرد شهردار جدید پایتخت را در این چند ماهه چه طور ارزیابی می کند تصریح می کند: نتیجه گیری در این ارتباط زود است؛ شهردار تا به اینجا تنها به چیدمان مهره های مدیریتی مشغول بوده و هنوز اقدامات خاصی صورت گرفته نشده است؛ مساله اصلی که گره گشایی بسیاری از مشکلات در محلات بوده، پول است که همه اظهار بی پولی می کنند.سرای محلات که درگذشته به صورت سالیانه بودجه ای داشتند حالا به صورت خود گردان شده و هزینه ها توسط درآمد سرا تامین می شود. یکی از راه هایی که می تواند مشکلات محلات را برطرف کند، حضور و توجه اعضای شورایار و توجه هر کدام از اعضا به یکی از محلات است که با هم فکری و ارتباط موثر با مدیران محلی، با مشکلات محلات آشنا شده و بتوانند معضلی را برطرف سازند. در حال حاضر تمام برنامه ریزی ها در تهران از بالا به پایین بوده و برای یک بار هم که شده باید از پایین به بالا برای محلات برنامه ریزی کرد. این شیوه از تصمیم گیری و برنامه ریزی مطابق با خواسته ها و نیازهای محلات در جلب و تامین اعتماد و رضایت شهروندان نیز بسیار موثر خواهد بود. 



کلید واژه ها:

منطقه 9 تهران- محله شمشیری- طهران شهر

آخرین اخبار

آمار بازدید

طراحی، اجرا و پشتیبانی گروه برنامه نویسی بلوط

گزارش هفته نامه «طهران شهر» از چالش ها و مشکلات محله «شمشمیری»